به نام دوست که هرچه دارم از اوست

 

موضوع مقاله: چگونه مدرسه ی شادابی داشته باشیم؟

 

 چکیده:

در دﻧﺎی ﻨﻮﻧ زﻧﺪ ﻪ ﻣﺘﻔﺎوت از زﻣﺎن ﻫﺎی ﺬﺷﺘﻪ اﺳﺖ ﺪﺪه ﻫﺎی ﺟﺪﺪ ﻣﺘﻨﻮع و ﺑﻪ ﻫﻢ ﺪه آﻧﻨﺎن ﻓﺮاوان و ﻧﻮ ﺑﻪ ﻧﻮ ﺷﺪه اﻧﺪ ﻪ داﻧﺎ ﻫﺎ، ﺗﻮاﻧﺎ ﻫﺎ و اﻣﺎﻧﺎت را اﺟﺘﻨﺎب ﻧﺎﺬﺮ ﻣ ﻨﺪ. اﻟﺒﺘﻪ اﻦ داﻧﺴﺘﻨ ﻫﺎ و ﻣﻬﺎرت ﻫﺎ ﺑﺎﺪ ﻗﺎدر ﺑﺎﺷﻨﺪ اﻣﻨﺖ رواﻧ و اﺣﺴﺎس زﺒﺎ دوﺳﺘ را در ﻣﻮاﺟﻬﻪ ﺑﺎ ﻣﺸﻼت زﻧﺪ ﺗﻀﻤﻦ ﻨﺪ. در روﻧﺪ اﺳﺘﻔﺎده از اﻣﺎﻧﺎت در راه ﻣﻘﺎﺑﻠﻪ ﻣﻨﻄﻘ و ﻓﺮاﺮ ﻣﺴﺎﻞ دﻧﺎی ﺟﺪﺪ ﺑﻪ ﺧﺼﻮص ﻧﺮش ﻫﺎی ﺟﻮاﻧﺎن ﺑﺎﺪ از اﺻﻮل ﺑﻬﺪاﺷﺖ رواﻧ اﺳﺘﻔﺎده ﻧﻤﻮد، ﺮا ﻪ ﻧﻮﺟﻮاﻧﺎن ﻣﺎ ﻧﺎزﻣﻨﺪ ﻓﻀﺎی ﺷﺎد ﺑﺮای ﺷﺎداب زﺴﺘﻦ ﻫﺴﺘﻨﺪ.در ﺷﺮاﻄ ﻪ اﺜﺮ ﻣﻨﺎزل ﺷﻬﺮی ﺗﺒﺪﻞ ﺑﻪ آﺎرﺗﻤﺎن ﻫﺎی ﻮ و ﺑﻪ دور از ﻓﻀﺎﻫﺎی ﺑﺎزی ﺷﺪه اﺳﺖ.ﺣﺪاﻗﻞ ﺎری ﻪ ﻣ ﺗﻮان در ﺗﺎﻣﻦ ﺑﻬﺪاﺷﺖ ﺟﺴﻤ و روﺣ ﻓﺮزﻧﺪان داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻢ اﺠﺎد ﻓﻀﺎی ﻣﻔﺮح و ﺷﺎد ی ﺑﺨﺶ در ﻣﺪرﺳﻪ اﺳﺖ.زﺮا اﺮ ﻓﻀﺎﺳﺎزی ﻣﻨﺎﺳﺒ در ﻣﺪارس اﻧﺠﺎم ﺷﻮد ﺑﻪ ﺷﺎد زﺴﺘﻦ ﻓﺮزﻧﺪان ﺧﻮد ﻤ ﺑﺴﺎر ﻣﻬﻤ ﺧﻮاﻫﻢ ﺮد.

ﺑﺮای دﺳﺖ ﺎﺑ ﺑﻪ ﺗﺤﻘﻖ آرﻣﺎن ﻫﺎی ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﺷﺎداب ﺳﺎزی ﻣﺪارس ﺑﺎﺪ ﺗﺤﻮﻻت ﺟﺪی در ﻧﺮش ﻣﺪﺮان و ﻣﺴﺌﻮﻻن ﻧﻈﺎم آﻣﻮزش و ﺮورش اﺠﺎد ﻧﻤﻮد.در واﻗﻊ ﺷﺎداب ﺳﺎزی ﻣﺪارس را ﺑﺎﺪ در اﺑﻌﺎد ﻇﺎﻫﺮی و اﺑﻌﺎد ﻣﻌﻨﻮی ﺟﺴﺘﺠﻮ ﺮد.

در ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎی ﺷﺎد ﺑﻮدن از دﺪﺎه ﻗﺮآن و رواﻧﺸﻨاختی ،بررسی تفاوت ها در کشور های دیگر ودر ﺎﺎن راﻫﺎرﻫﺎ و ﺸﻨﻬﺎدات ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺟﻬﺖ اﺠﺎد ﻣﺪرﺳﻪ ﺷﺎد و ﺑﺎ ﻧﺸﺎط اراﺋﻪ ﺮدﺪه اﺳﺖ.

 

مقدمه:

ﻋﺼﺮی ﻪ ﻣﺎ در آن زﻧﺪ ﻣ ﻨﻢ ﺑﻪ ﻠ ﻣﺘﻔﺎوت از زﻣﺎن ﻫﺎی ﺬﺷﺘﻪ اﺳﺖ ﺪﺪه ﻫﺎی ﺟﺪﺪ ﻣﺘﻨﻮع و ﺑﻪ ﻫﻢ ﺪه آﻧﻨﺎن ﻓﺮاوان و ﻧﻮ ﺑﻪ ﻧﻮ ﺷﺪه اﻧﺪ ﻪ داﻧﺎ ﻫﺎ، ﺗﻮاﻧﺎ ﻫﺎ و اﻣﺎﻧﺎت را اﺟﺘﻨﺎب ﻧﺎﺬﺮ ﻣ ﻨﺪ. اﻟﺒﺘﻪ اﻦ داﻧﺴﺘﻨ ﻫﺎ و ﻣﻬﺎرت ﻫﺎ ﺑﺎﺪ ﻗﺎدر ﺑﺎﺷﻨﺪ اﻣﻨﺖ رواﻧ و اﺣﺴﺎس زﺒﺎ دوﺳﺘ را در ﻣﻮاﺟﻬﻪ ﺑﺎ ﻣﺸﻼت زﻧﺪ ﺗﻀﻤﻦ ﻨﺪ. همانطور که در بالا گفتیم در روﻧﺪ اﺳﺘﻔﺎده از اﻣﺎﻧﺎت در راه ﻣﻘﺎﺑﻠﻪ ﻣﻨﻄﻘ و ﻓﺮاﺮ ﻣﺴﺎﻞ دﻧﺎی ﺟﺪﺪ ﺑﻪ ﺧﺼﻮص ﻧﺮش ﻫﺎی ﺟﻮاﻧﺎن ﺑﺎﺪ از اﺻﻮل ﺑﻬﺪاﺷﺖ رواﻧ اﺳﺘﻔﺎده ﻧﻤﻮد، ﺮا ﻪ ﻧﻮﺟﻮاﻧﺎن ﻣﺎ ﻧﺎزﻣﻨﺪ ﻓﻀﺎی ﺷﺎد ﺑﺮای ﺷﺎداب زﺴﺘﻦ ﻫﺴﺘﻨﺪ.

ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﻨﻪ ﺟﺎﻣﻌﻪ ی ﻓﺮدا را ﻓﺮزﻧﺪان اﻣﺮوز ﻣﺎ اداره ﺧﻮاﻫﻨﺪ ﺮد.اﺮ ﺧﻮب ﺗﻌﻠﻢ ﺑﺎﺑﻨﺪ و ﺧﺪا ﺗﺮﺑﺖ ﺷﻮﻧﺪ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻧﺰ ﺷﺎداب وﻣﻨﻈﻢ و ﺧﻮﺷﺒﺨﺖ و ﺳﺎﻟﻢ ﺧﻮاﻫﺪﺑﻮد.درﻏﺮ اﻦ ﺻﻮرت ﻫ اﻣﺪی ﻧﻤ ﺗﻮاﻧﻢ داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻢ .ﺑﺎ اﻦ ﺣﺎل ﺷ ﻧﺴﺖ ﻪ در اﻣﺮ ﺑﻪ ﺳﺎزی ﻣﻬﻦ اﺳﻼﻣ ﻣﺎن ﺑﺎﺪ ﺶ از ﻫﺮﺰ و ﺑﺶ از ﻫﻤﻪ ﺰ ﺑﻪ ﻣﺴﺌﻠﻪ آﻣﻮزش و ﺮورش و ﺗﻌﻠﻢ و ﺗﺮﺑﺖ اﻫﻤﺖ ﺑﺪﻫﻢ.

ﺑﺮاى اﻦ ﻪ ﺳﻼﻣﺖ ﺟﺴﻤﺎﻧﻰ و رواﻧﻰ ﻮدﺎن، داﻧﺶ آﻣﻮزان، اﻃﺮاﻓﺎن و ﺧﻮدﻣﺎن ﺣﻔﻆ ﺷﻮد، ﺑﺎﺪ ﺳﻌﻰ ﻨﻢ ﺑﺎ ﺷﻨﺎﺳﺎﻰ ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﺆﺛﺮ ﺑﺮ ﺷﺎدى، ﻣﻮﺟﺒﺎت ﺗﻘﻮﺖﻋﻮاﻣﻞ ﻣﺜﺒﺖ و ﺗﻘﻠﻞ ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﻨﻔﻰ ﻣﺆﺛﺮ ﺑﺮ ﺷﺎدى را ﻓﺮاﻫﻢ ﻨﻢ. از آن ﺟﺎ ﻪ ﺷﺎدى ﺑﺰرگ ﺗﺮﻫﺎ ﻋﺎﻣﻞ ﻣﺆﺛﺮ در ﺷﺎدى و ﻧﺸﺎط ﻮدﺎن اﺳﺖ و اوﻟﺎ و ﻣﺮﺑﺎن ﻏﻤﻦ ﻧﻤﻰ ﺗﻮاﻧﻨﺪ ﻓﺮزﻧﺪان و داﻧﺶ آﻣﻮزاﻧﻰ ﺷﺎد ﺗﺮﺑﺖ ﻨﻨﺪ، از اﻦ رو ﺑﺎاراﺋﻪ ﻧﻈﺎم اﻋﺘﻘﺎدى درﺳﺖ ﺑﺮاى دﺳﺘﺎﺑﻰ ﺑﻪ ﺷﺎدى، ﻣﻰ ﺗﻮان ﺑﻪ اﻓﺰاﺶ ﺷﺎدى در ﻣﺎن اﻓﺮاد ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻤ ﺮد. ﺑﻪ اﻦ ﺗﺮﺗﺐ ﻣﺮدم ﻣﻰ ﺗﻮاﻧﻨﺪ ﺗﻐﺮى ﻣﺜﺒﺖ در زﻧﺪﻰ ﺧﻮد ﺑﻪ وﺟﻮد آورﻧﺪ، اﺣﺴﺎس ﺸﺮﻓﺖ و ﻟﺬت در زﻧﺪﻰ داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ و ﺑﻪ ﺷﺎدى و ﻣﺴﺮت داﺋﻤﻰ دﺳﺖ ﺎﺑﻨﺪ و ﻓﻘﻂ در اﻦ ﺻﻮرت اﺳﺖ ﻪ ﻣﻰ ﺗﻮاﻧﻨﺪ ﺷﺎدى و ﻣﺴﺮت را در وﺟﻮد ﻮدﺎﻧﺸﺎن ﻧﺰ ﺮورش دﻫﻨﺪ.

ﻟﺬا ﺳﺮاب ﻧﺸﺪن ﻓﺮزﻧﺪان از ﻣﺤﺒﺖ و ﻋﺎﻃﻔﻪ ﺎﻓ، ﻋﺪم ﺗﻌﺎدل روﺣ و رواﻧ را ﺑﻪ دﻧﺒﺎل دارد، ﻧﺎ آﺷﻨﺎ ﺧﺎﻧﻮاده ﻫﺎ ﺑﻪ روش ﻫﺎی ﻣﺆﺛﺮ ﺗﻌﻠﻢ و ﺗﺮﺑﺖ را ﻣ ﺗﻮان ﺑﺎ آﻣﻮزش اﺣﺴﺎس ﻣﺴﺆوﻟﺖ در ﺑﺮاﺑﺮ ﺧﻮد، ﺧﺎﻧﻮاده، واﻗﻊ ﺑﻨ ﺗﻮام ﺑﺎ ﻧﺮش ﻣﺜﺒﺖ، ﺗﻘﻮﺖ روﺣﻪ ﻫﻤﺎری و ﺎر ﺮوﻫ، آﻣﻮزش ﻣﻬﺎرﺗﻬﺎی زﻧﺪ، ﺗﻘﻮﺖ ﻣﻬﺎرت ادرا، و. ﺑﻪ ﻤ ﻠﻪ دﺳﺖ اﻧﺪرﺎران ﻣﺤﻂ آﻣﻮزش ﺗﺎ ﺣﺪود زﺎدی ﺣﻞ ﺮد ﺗﺎ ﻧﻬﺎﺘﺎ ﻣﺤﻄ ﺷﺎداب، ﺳﺎزﻧﺪه، ﻗﺎﻧﻮﻧﻤﻨﺪ اﺠﺎد ﺷﻮد و ﻧﺘﺠﺘﺎ ﻓﺮزﻧﺪاﻧ ﻣﻔﺪ، ﻫﺪﻓﻤﻨﺪ و ﺎرﺑﺮدی ﺑﻪ ﺑﺎر آﺪ.

داﻧﺶ آﻣﻮزان ﻣﻬﻢ ﺗﺮﻦ رﻦ ﻧﻈﺎم آﻣﻮزش و ﺮورش ﻫﺮ ﺸﻮری ﻣﺤﺴﻮب ﻣ ﺷﻮﻧﺪ.

ﻋﻮاﻣﻠ ﻪ ﻣ ﺗﻮاﻧﺪ اﻦ ﺳﺮﻣﺎﻪ ﻣﻠ را ﺑﺮای رﺷﺪ ﺑﻬﻨﻪ و ﻔ آﻣﺎده ﺳﺎزد، ﻣﻬﺎرت ﻫﺎی رﻓﺘﺎری اﺳﺖ ﻪ در ﻣﺤﻂ آﻣﻮﺧﺘﻪ ﻣ ﺷﻮد ﻧﻪ ﻓﻘﻂ ﻣﺤﻔﻮﻇﺎت ﻋﻠﻤ.

ﻣﺪارس ﺗﺎﻣﻦ ﻨﻨﺪه ﻧﺮوی ﻔ ﺟﺎﻣﻌﻪ اﻧﺪ و ﻧﻪ ﻓﻘﻂ ﺗﺎﻣﻦ ﻨﻨﺪه ﻤﺘ از ﺧﻞ ﻋﻈﻢ ﻧﺮوی اﻧﺴﺎﻧ ﻪ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﺗﺤﺼﻞ ﺮده رواﻧﻪ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻣ ﺷﻮﻧﺪ. ﺲ ﺷﻨﺎﺳﺎ و اﺠﺎد زﻣﻨﻪ ﺑﺮای رﺷﺪ ﺧﺼﺎﻞ ﻣﻤﺘﺎز ﺑﺸﺮی، اوﻟﻦ دﻏﺪﻏﻪ دﺳﺖ اﻧﺪرﺎران ﺗﻌﻠﻢ و ﺗﺮﺑﺖ در ﻠﻪ ﻓﻌﺎﻟﺖ ﻫﺎی ﻋﻠﻤ ﺎ ﻓﺮﻫﻨ اﺳﺖ ﻪ ﺑﺎﺪ ﺑﺎ ﺗﻤﺎم وﺟﻮد ﺧﻮد را وﻗﻒ اﻔﺎی اﻦ وﻇﻔﻪ ﺳﻨﻦ ﻨﻨﺪ.

ﻧﺸﺎط و ﺷﺎداﺑ در ﻣﺪرﺳﻪ ﺑﺎﻋﺚ رﺷﺪ و ﺗﺎﻣﻞ ﻫﻤﻪ اﺑﻌﺎد وﺟﻮدی داﻧﺶ آﻣﻮز در ﺑﻌﺪ ﺟﺴﻤﺎﻧ، ﺷﻨﺎﺧﺘ، ﻋﺎﻃﻔ، اﺧﻼﻗ و ﻣﻌﻨﻮی ﻣ ﺷﻮد. ﻨﺎﻧﻪ ﺑﻌﺪ از اﻦ اﺑﻌﺎد دﺎر ﺻﺪﻣﻪ ﺷﻮد و ﺎ ﻣﻮرد ﻏﻔﻠﺖ و ﻓﺮاﻣﻮﺷ ﻗﺮار ﺮد، داﻧﺶ آﻣﻮز ﺑﻪ ﺗﻮاﻧﺎ ﻫﺎ و ﺷﺎﺴﺘ ﻫﺎی ﺎﻣﻞ دﺳﺖ ﻧﺨﻮاﻫﺪ ﺎﻓﺖ.

اﻦ وﻇﻔﻪ ﻣﺴﺌﻮﻟﻦ ﺗﻌﻠﻢ و ﺗﺮﺑﺖ اﺳﺖ ﻪ ﺷﺮاﻄ را ﻓﺮاﻫﻢ آورﻧﺪ ﺗﺎ ﺗﻤﺎم ﻧﺎزﻫﺎی او ﺗﺎﻣﻦ ﺷﻮد.

ﺷﺎد زﺴﺘﻦ ﺑﺮای ﻮدک ﺑﻪ ﻫﻤﺎن اﻧﺪازه ﻣﻬﻢ اﺳﺖ ﻪ ﺗﻐﺪﻪ ﺧﻮب، ﻣﺤﺒﺖ ﺮدن و ﺣﻔﺎﻇﺖ از او اﻫﻤﺖ دارد، زﺮا ﺳﻼﻣﺖ روﺣ و رواﻧ و ﻓﺰ و ﺟﺴﻤﺎﻧ او راﺗﺎﻣﻦ ﻣ ﻨﺪ. ﻧﺮخ ﺷﺎدی و ﺧﻨﺪه در ﻣﺪارس ﻣﺎ ﺑﺴﺎر ﺎﻦ اﺳﺖ. ﻣﺰان ﺷﻮع ﺧﻨﺪه و ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻓﻀﺎی ﻓﺮح ﺑﺨﺶ در آﻣﻮزﺷﺎه ﻫﺎ ﻣﻮرد ﺑ ﻣﻬﺮی ﻗﺮار ﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ.

در ﺟﺎﻣﻌﻪ و ﻣﺪرﺳﻪ ﻓﺎﻗﺪ ﺷﺎدی، ﺳﺨﻦ ﻔﺘﻦ از ﺷﺎدی ﻗﺪری ﻣﺸﻞ ﺧﻮاﻫﺪ ﺑﻮد. از ﻣﺸﻼت ﻫﺮ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻏﻔﻠﺖ از ﺷﺎدی و ﻧﺸﺎط و در ﻧﺘﺠﻪ اﻓﺰاﺶ ﺑﻤﺎری ﻫﺎی در دوران ﻧﻮﺟﻮاﻧ و ﺟﻮاﻧ ﻣ ﺗﻮاﻧﻨﺪ  ﻣﺨﺘﻠﻒ رواﻧ از ﻗﺒﻞ اﺿﻄﺮاب و اﻓﺴﺮد اﺳﺖ. ﺑﺎ ﺷﺎدی و ﻧﺸﺎط زﻧﺪ ﻣﻌﻨﺎ ﺪا ﻣ ﻨﺪ و در ﺮﺗﻮ آن داﻧﺶ آﻣﻮزان ﺧﺼﻮﺻﺎ ﺧﻮد را ﺳﺎﺧﺘﻪ و ﻗﻠﻪ ﻫﺎی ﺳﻠﻮک و ﻠﻪ ﻫﺎی ﺗﺮﻗ را ﺎﻻﺎﻧﻪ ﺑﻤﺎﻨﺪ. ﺟﺎﻣﻌﻪ زﻧﺪه و ﻮﺎ ﺟﺎﻣﻌﻪ ای اﺳﺖ ﻪ ﻋﻨﺎﺻﺮ ﺷﺎدی آﻓﺮﻦ در آن ﻓﺮاوان ﺑﺎﺷﺪ.

در ﺬﺷﺘﻪ ﺑﻪ ﻧﻈﺮ ﻣ رﺳﺪ ﻪ وﻇﻔﻪ آﻣﻮزش و ﺮورش ﺗﻮﻟﺪ ﻋﺪه ای ﻓﺎرغ اﻟﺘﺤﺼﻞ اﺳﺖ ﻪ ﻓﻘﻂ ﺑﺘﻮاﻧﻨﺪ اﻣﺮار ﻣﻌﺎش ﻨﻨﺪ اﻣﺎ ﻨﻦ ﻣ ﻧﻤﺎﺪ ﻪ در ﻗﺮن ﺟﺪﺪ ﻧﻈﺎم ﻫﺎی آﻣﻮزش و ﺮورش اﻦ ﻣﺮﺣﻠﻪ را ﺸﺖ ﺳﺮ ﺬاﺷﺘﻪ و ﺳﺮﻟﻮﺣﻪ ﺗﻌﻠﻢ و ﺗﺮﺑﺖ در ﺟﻤﻠﻪ ﺧﻼﺻﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ؛ » ﺷﻮق زﻧﺪ ﺮدن را ﺑﻪ داﻧﺶ آﻣﻮزان ﺑﺎﻣﻮزﻢ. ﺲ ﺑﺎﺪ ﻣﻌﺘﻘﺪ ﺑﺎﺷﻢ ﻪ درﺣﻘﻘﺖ رﺷﺪ ﺎﺪار ﻣﺎ در ﺮو ﺷﺎدی ﺎﺪار اﺳﺖ.

 

سوالاتی که ممکن است با آن مواجه شویم:

 - ﻮﻧﻪ داﻧﺶ آﻣﻮز ﻣ ﺘﻮاﻧﺪ ﻫﻤﻮاره ﺷﺎد ﺑﺎﺷﺪ؟

-آﺎ ﻓﻘﻂ ﺑﺎ ﺴﺐ ﻣﻮﻓﻘﺘﻬﺎ و ﺎﻣﺎﺑﻬﺎ ﻪ ﻣﻮرد ﺗﺄﺪ ﺟﺎﻣﻌﻪ اﺳﺖ، ﻣﺘﻮان ﺑﻪ ﺷﺎدی و ﻧﺸﺎط رﺳﺪ؟

-  آﺎ ﺷﺎدی ﺗﻨﻬﺎ در ﻗﺎﻟﺒﻬﺎی ﻇﺎﻫﺮی ﺗﺠﻠ ﻣﺎﺑﺪ ﺎ ﻧﻤﻮدﻫﺎی ﻏﺮ ﻇﺎﻫﺮی ﻧﺰ دارد؟

- ﻪ ارﺗﺒﺎﻃ ﻣﺎن ﺷﺎدی و ﻧﺸﺎط و ارﺿﺎی ﻧﺎزﻫﺎی اﺳﺎﺳ اﻧﺴﺎن وﺟﻮد دارد؟

-آﺎ ﻧﻤﺘﻮان ﻔﺖ اﻧﺴﺎن ﺷﺎد اﻧﺴﺎﻧ اﺳﺖ ﻪ ﻧﺎزﻫﺎی واﻗﻌش ﺑﻪ ﻃﻮر ﻣﻨﺎﺳﺐ ارﺿﺎ ﺷﺪه اﺳﺖ؟

 

بررسی وضعیت شادی در آموزش و پروش های کشور های مختلف:

داﻧﺶ آﻣﻮزان ﻣﺪارس ﻣﺎ ﺑﻪ ﺟﺎی ﻟﺬت دوران ﻮد و ﻓﺮاﺮی ﻣﻬﺎرت ﻫﺎی زﻧﺪ ﻣﺠﺒﻮرﻧﺪ ﺑﺮای ﺬراﻧﺪن دوران ﻣﺴﺮی ﻃﺎﻗﺖ ﻓﺮﺳﺎ را آن ﻫﻢ ﻏﺎﻟﺒﺎ ﺑﺎ ﺑ رﻏﺒﺘ ﻃ ﻨﻨﺪ. اﻦ در ﺣﺎﻟ اﺳﺖ ﻪ در ﺸﻮرﻫﺎی ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺎﻓﺘﻪ بخشی از زﻧﺪ اﺟﺘﻤﺎﻋ ﺧﻮد را در آﻧﺠﺎ ﺗﺠﺮﺑﻪ ﻣ ﻨﺪ.

 

دلایل نیتی دانش آموزان:

ﺳﻨﻦ و ﺣﺠﻢ ﺑﻮدن ﺘﺎب ﻫﺎی درﺳ داﻧﺶ آﻣﻮزان در ﺗﻤﺎم ﻣﻘﺎﻃﻊ ﻪ ﻋﻼوه ﺑﺮ اﺠﺎد ﺧﺴﺘ و دﻟﺰد دانش آموزان عملا فرصتی برای آموزش عمیق مطالب باقی نمی گذارد. محیط خشک وبدون جذبه ی مدرسه ، ساختمان ها ی فرسوده تزیینات ورنگ آمیزی نامناسب و نورگیر نبودن کلاس های مدرسه، تدریس به شیوه های عموما سنتی، معلم محوری، اام پذیرش بی چون وچرای دانش آموز، عدم تعامل دوجانبه معلم و دانش آموز در فرایند کلاس که موجب بی حوصلگی و خستگی زودرس می شود. رابطه ی غیر صمیمی و خشک بین معلم و دانش آموزان واام به انجام تکالیف سنگین و بی توجهی به نظرات و احساسات آن ها، مسیله ی تنبیه بدنی که هرزگاهی اخبار از برخورد خشن معلم با دانش آموز شنیده میشود و

 

شادی در نگاه قرآن:

در ﻧﺎه ﻗﺮآﻧ، ﻣﺮاﺣﻞ ﻣﺘﻌﺎﻟ و ﺑﺮﺗﺮی از ﻤﺎل وﺟﻮد دارد ، اﻦ ﻣﺮاﺗﺐ از ﻤﺎل ﺑﺎ ﺑﻬﺠﺖ و ﺳﺮوری ﻧﺎﻣﺘﻨﺎﻫ و ﺑﺮان ﻫﻤﺮاه اﺳﺖ ،  از ﻃﺮﻓ اﻧﺴﺎن ﻧﺰ ﻣﻮﺟﻮدی اﺳﺖ ﻪ ﺷﺎﺴﺘﻪ اﻦ ﺷﺎدی و رﺿﺎﺖ و ﺧﺸﻨﻮدی ﻣ ﺑﺎﺷﺪ ، ﻟﺬا اﻧﺴﺎن ﺳﻌﺪ ﻪ ﺳﺮور و ﺷﺎدی ﻫﻤﺸ و ﻣﺴﺘﻤﺮ دارد ﻫﺮﺰ ﺑﻪ ﺷﺎدی ﻣﻘﻄﻌ و ﺬرا دﻟﺨﻮش ﻧﺒﻮده و ﺑﺴﻨﺪه ﻧﻤ ﻨﺪ.

ﻣﺸﺨﺼﻪ ﺷﺎدی ﻣﺴﺘﻤﺮ و ﺳﻌﺎدت ﺣﻘﻘ اﻦ اﺳﺖ ﻪ داﺋﻤ ﺑﻮده و ﺑﺮای آن ﺮاﻧﻪ ای ﻧﻤ ﺗﻮان ﺗﺼﻮر ﺮد ، ﺣﺎل آن ﻪ ﺷﺎدﻬﺎی ﺬرا ، ﻣﺤﺪود ﺑﻪ ﻣﻘﻄﻊ ﺑﻮده  ﺣﻀﻮری ﻏﺮداﺋﻢ و ﻟﺤﻈﻪ ای داﺷﺘﻪ و ﺑﻌﻀﺎﺑﻪ ﺣﺎﻟﺖ ﻣﻘﺎﺑﻞ ﺧﻮد، ﻌﻨ ﻏﻢ و اﻧﺪوه ﻣﺒﺪل ﻣ ﺮدد.

ﻣﻄﺎﺑﻖ ﺗﻌﺎﺑﺮ دﻨ ﺟﺎﺎه ﺷﺎدﻬﺎی ﻃﺒﻌ و دﻧﻮی ﻪ ﺑﺎ ﻟﺬات ﻣﺎدی و ﻣﺤﺴﻮس ﻫﻤﺮاﻫﻨﺪ در زﻧﺪ ﻣﺎدی اﺳﺖ و ﺟﺎﺎه ﺷﺎدﻬﺎی ﻣﻌﻨﻮی و اﺧﺮوی در ﺑﻬﺸﺖ ﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻔ اﺳﺖ ﻪ در ﻃﻮل ﺪﺮ ﻗﺮار داﺷﺘﻪ و ﺑﺮﺗﺮﻦ آﻧﻬﺎ در ﻋﺎﻟﺘﺮﻦ ﺑﻬﺸﺖ ﻣﺎ ﻌﻨ ﺟﻨﺖ رﺿﻮان اﻟﻬ، ﻫﻤﺎن ﺑﻬﺸﺘ ﻪ ﺧﺪاوﻧﺪ ﺳﺒﺤﺎن در آن ﺣﻀﻮر داﺷﺘﻪ و زﺒﺎ و ﺟﻤﺎل ﺧﻮد را در آن آﺷﺎر ﺳﺎﺧﺘﻪ اﺳﺖ، ﺟﺎی دارد.

ﻗﺮآن ﺮﻢ ، در ﻣﻮرد ﺷﺎدی ﻪ اﺣﺴﺎﺳ ﺿﺮوری ﺑﺮای اﻧﺴﺎﻧﻬﺎ ﻣﺤﺴﻮب ﻣ ﺷﻮد ﻣﻄﺎﻟﺐ ﺑﺴﺎری ﺑﺎن ﻧﻤﻮده اﺳﺖ.

ﺗﻌﺎﺑﺮ اﻦ ﺘﺎب ﻣﻘﺪس ﺑﺎ ﺷﺎدﻬﺎی دﻧﻮی ﻣﺨﺎﻟﻒ ﻧﺴﺖ، ﺑﻠﻪ ﻣﻬﻢ ﻧﻮع ﺷﺎدی اﺳﺖ، ﺷﺎدﻬﺎ ﻪ ﻟﻄﻤﻪ ﺑﻪ دﺮان ﻣ زﻧﺪ و ﺎ دارای ﻗﺒﺢ اﺧﻼﻗ و ﻣﺬﻫﺒ ﻣ ﺑﺎﺷﺪ و در ﺗﻀﻊ ﺣﻘﻮق ﺧﺪاوﻧﺪ، ﺧﻮد ﻓﺮد و ﺳﺎﺮ اﻓﺮاد ﻧﻘﺶ دارد ،  در ﻧﻈﺮ ﻗﺮآن ﺮﻢ ﻧﻮﻫﺪه و دارای ﻋﺬاب اﺧﺮوی ﻣ ﺑﺎﺷﺪ. اﻣﺎ ﺷﺎدی ﺑﺮای ﺗﻔﺮﺢ در ﺻﻮرﺗ ﻪ ﻗﺒﺢ اﺧﻼﻗ ﻧﺪاﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ در ﻧﻈﺮ ﻗﺮآن ﺮﻢ اﺷﺎﻟ ﻧﺪارد.

ﺸﺖ و ﺬار در ﻃﺒﻌﺖ و ﻣﺸﺎﻫﺪه ﻧﻌﻤﺘﻬﺎی زﺒﺎی ﺧﺪاوﻧﺪ ﻣﻮﺟﺐ ﺷﺎدی و آراﻣﺶ دروﻧ ﻣ ﺷﻮد واﻧﺴﺎن را از ﺣﺎﻟﺖ ﻏﻢ و اﻓﺴﺮد رﻫﺎ ﻣ ﺳﺎزد ﻪ ﻋﻼوه ﺑﺮ درک ﺗﺠﺮﺑ، اﻦ ﻣﻄﻠﺐ در ﺑﺴﺎری از آﺎت ﻗﺮآن ﺑﺎن ﺷﺪه اﺳﺖ .

 

تعریف شادی از دیدگاه روان شناختی:

رواﻧﺸﻨﺎﺳ ﺑﻪ ﻧﺎم دﻮﺪ ﻣﺎﺮز  ﺳﻼﻣﺖ رواﻧ ﻓﺮد را در ﻣﺰان داﺷﺘﻦ ﺳﺮﺧﻮﺷ ﻓﺮد ﻣ داﻧﺪ و ﺳﺮﺧﻮﺷ (ﺧﻮﺷﺤﺎﻟ) را ﻨﻦ ﺗﻌﺮﻒ ﻣ ﻨﺪ:

" ﻧﻮﻋ اﺣﺴﺎس اﻣﻨﺖ ، اﺣﺴﺎس اﻨﻪ زﻧﺪ ﺑﻪ ﻃﻮر ﻠ ﺑﻪ ﺧﻮﺑ ﻣ ﺬرد "

اﻦ ﺣﺎﻟﺖ ﺧﻮﺷ و ﻧﺸﺎط، آﻧ و زودﺬر ﻧﺴﺖ، ودارای دوام ﻧﺴﺒﺘﺎ ﺎﺪاری اﺳﺖ   ﺑﺴﺘ ﺑﻪ ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﺘﻌﺪدی دارد.

ﺑﻪ ﻔﺘﻪ  " ﻣﺎﺮز " ﺧﻮﺷﺤﺎﻟ ﺑﻪ ﺳﻦ ﺎ ﻣﺰان درآﻣﺪ، ﻣﺮد ﺎ زن ﺑﻮدن ﺑﺴﺘ ﻧﺪارد، وﻟ ﺑﺎ ﺑﻌﻀ ﺧﺼﻮﺻﺎت ﺷﺨﺼﺖ ﻓﺮد ، وﺟﻮد ﺗﻨﺎﺳﺐ ﺑه ﺴﻦ، ﺷﻐﻞ و ﻣﻬﺎرت ﻫﺎی او، داﺷﺘﻦ رواﺑﻂ ﻧﺰد ﺑﺎ دﺮان و ﺑﺮﺧﻮرداری از اﻋﺘﻘﺎدات ﻣﺬﻫﺒ و ﻋﻤﻞ ﺮدن ﺑﻪ آﻧﻬﺎ ﻣﺮﺑﻮط اﺳﺖ. ﻃﺒﻖ اﻦ ﻧﻈﺮ ، ﺑﻬﺘﺮﻦ ﻋﻮاﻣﻞ ﺶ ﺑﻨ ﻨﻨﺪه ﺧﻮﺷ، ﺛﺮوت و زﺒﺎ ﺎ ﺷﻬﺮت ﻧﺴﺖ، اﻣﺎ اﻓﺮادی ﻪ ﺑﺸﺘﺮ اﺣﺘﻤﺎل دارد ﺧﻮد را آدم ﻫﺎی ﺳﺮﺧﻮﺷ ﺗﻌﺮﻒ ﻨﻨﺪ، دارای ﺻﻔﺎت ﺎ و ﻫﺎی ﻣﺸﺨﺺ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻪ در اداﻣﻪ آﻣﺪه اﺳﺖ.

 

ویژگی های افراد با نشاط:

 

 اﺣﺘﺮام ﺑﻪ ﺧﻮد: ﺑﻪ ﺟﻨﺒﻪ ﻫﺎی ﺧﻮب و ﻣﺜﺒﺖ ﺧﻮد ﺑﺸﺘﺮ ﺗﻮﺟﻪ ﻣ ﻨﻨﺪ و ﻣﺤﺪودﺖ ﻫﺎﺸﺎن را ﻣ ﺬﺮﻧﺪ.

ﺧﻮش ﺑﻨ: اﻓﺮاد ﺳﺮﺧﻮش ﺑﻪ ﺟﻨﺒﻪ ﻫﺎی روﺷﻦ و ﻣﺜﺒﺖ ﺣﻮادث ﻧﺎه ﻣ ﻨﻨﺪ و اﻧﺘﻈﺎر دارﻧﺪ ﻧﺘﺠﻪ ﺎر ﺧﻮب ﺑﺎﺷﺪ و ﻫﺮ ﺎه ﻨﻦ ﻧﺸﻮد، آﻧﺎن ﺷﺴﺖ و ﻧﺎﺎﻣ ﺧﻮد رااﻣﺮی ﻮ و ﺬرا ﺗﻠﻘ ﻣ ﻨﻨﺪ و ﻣ ﻮﺷﻨﺪ راه ﺣﻞ ﺗﺎزه و ﺑﻬﺘﺮی ﺑﺮای ﻣﺸﻞ ﺧﻮد ﺑﺎﺑﺪ.

ﺗﺴﻠﻂ ﺷﺨﺼ: اﻓﺮاد ﺳﺮﺧﻮش، اﺣﺴﺎس ﻣ ﻨﻨﺪ ﻪ ارﺑﺎب و ﺻﺎﺣﺐ اﺧﺘﺎر ﺳﺮﻧﻮﺷﺖ ﺧﻮد ﻫﺴﺘﻨﺪ. ﻮن اﺣﺴﺎس ﻣ ﻨﻨﺪ ﻪ اﺧﺘﺎر زﻧﺪ ﺧﻮد را در ﻒ دارﻧﺪ ، ﺑﻪ ﺻﻮرﺗ ﻫﻤﺴﺎن از داﺷﺘﻦ اﺣﺴﺎس ﺳﺮﺧﻮﺷ ﺧﺒﺮ ﻣ دﻫﻨﺪ. اﻓﺰودن ﺑﺮ اﻦ ﻬﺎر و اﺻﻠ ﺷﺨﺼﺖ ، اﺣﺘﻤﺎل ﺑﺸﺘﺮی وﺟﻮد دارد ﻪ اﻓﺮاد ﺳﺮﺧﻮش از ﺑﺪن ﺳﺎﻟﻢ و ﻣﺘﻨﺎﺳﺐ ﺑﻬﺮه ﻣﻨﺪ ﺑﻮده، ﻫﺪﻓﻬﺎ و ﺗﻮﻗﻌﺎت واﻗﻊ ﺑﻨﺎﻧﻪ ای داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ و ﺿﻤﻦ ﺳﻮد ﺟﺴﺘﻦ از رواﺑﻂ ﻣﻨﺎﺳﺐ، دوﺳﺘﺎﻧ ﺻﻤﻤ داﺷﺘﻪ و از اﻤﺎن ﻣﺬﻫﺒ ﺎ روﺣﺎﻧ ﺑﺮﺧﻮردار ﺑﺎﺷﻨﺪ ﻪ از آﻧﺎن ﺣﻤﺎﺖ ﻣ ﻨﺪ، ﺑﻪ زﻧﺪﺸﺎنﻫﺪف و ﻣﻘﺼﺪ ﻣ ﺑﺨﺸﺪ و اﻧﺎن را ﻨﺎﻧﻪ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻣ ﺬﺮد.

 ﺳﺮ ﺧﻮﺷ ﻧﻪ ﺗﻨﻬﺎ اﺣﺴﺎس ﺧﻮﺑ ﺑﻪ ﻓﺮد ﻣ دﻫﺪ، ﺑﻠﻪ ﺑﺮای ﺳﻼﻣﺖ ﺟﺴﻤ ﻧﺰ ﺧﻮب اﺳﺖ ﺑﺎرﻫﺎ ﻣﺤﻘﻘﺎن ﺑﺮده اﻧﺪ ﻪ ﺳﻼﻣﺖ ( ﺟﺴﻤ و رواﻧ ) و ﺳﺮﺧﻮﺷ دﺳﺖ در دﺳﺖ ﻫﻢ ﺎر ﻣﻨﻨﺪ و اﻟﺒﺘﻪ ﻨﻦ ﺎﻓﺘﻪ ﻋﻠﻤ ﺑﻪ ﻫ وﺟﻪ ﺷﺎﻣﻞ ﺰ ﺗﺎزه ای ﻧﺴﺖ ، ﻫﺰاران ﺳﺎل ﺶ ﺳﻠﻤﺎن ﻧﺒ ﻔﺖ: ﻗﻠﺐ ﺷﺎداب ﺑﻪ اﻧﺪازه داروﻣﻮﺛﺮ ﺑﻬﺮ اﻧﺴﺎن ﻓﺎﺪه ﻣ رﺳﺎﻧﺪ وﻟ روﺣ ﺷﺴﺘﻪ اﺳﺘﺨﻮان ﻫﺎ را ﺧﺸ ﻣ ﻨﺪ. و اﻟﺒﺘﻪ ﺟﺎی ﻫ ﺗﺮدﺪ ﻧﺴﺖ ﻪ ﺎدﺮی ﻧﺰ در ﻓﺮدی ﺑﺎ روان ﺳﺎﻟﻢ ﺷﻞ ﻣ ﺮد ﻫﺮ ﻘﺪر روان ﻓﺮد از ﺳﻼﻣﺖ ﺑﺸﺘﺮی ﺑﺮﺧﻮردار اﺳﺖ ﻣﺰان ، ﻋﻤﻖ و ﺎﺪاری ﺎدﺮی ﻧﺰ ﺑﺸﺘﺮ اﺳﺖ.

 

علایمی که نشاندهنده شادی هستند:

ـ در معشرت با اطرافیان با احساس و شاداب باشیم.

- رﻓﺘﺎرﻫﺎی ﻣﺜﺒﺖ را ﺑﺮﺟﺴﺘﻪ و ﺑﻪ آﻧﻬﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﻧﻤﺎﻢ .

- از ﻠﻤﺎت ﻣﺤﺒﺖ آﻣﺰ و ﺧﻮدﻣﺎﻧ در ﺳﺨﻨﺎن ﺧﻮد اﺳﺘﻔﺎده ﻨﻢ .

- ﺒﺮو ﻏﺮور ﺑ ﺟﺎ ﻧﺪاﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻢ وﺧﻮد را ﺑﺮﺗﺮ از دﺮان ﻧﺪاﻧﻢ .

- دﺮان را دﻋﻮت ﺑﻪ ﻟﺒﺨﻨﺪ و ﺷﺎدی ﻧﻤﺎﻢ .

- ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻫﺎی ﺷﺎد در ﺳﺎﻋﺎت ﺗﻔﺮﺢ و اﺳﺘﺮاﺣﺖ ﺧﻮد داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻢ .

  ﺳﻌ در اﺠﺎد ﻓﻀﺎی ﺳﺒﺰ در ﻣﻨﺰل وﻣﺎن زﻧﺪ ﺧﻮد داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻢ . ( اﺳﺘﻔﺎده از ﻠﻬﺎی زﺒﺎ  و ﻣﻌﻄﺮ ﻣﺤﻂزﻧﺪ را ﺑﺎﻃﺮاوت و آدﻣ را ﺷﺎد ﻣ ﻧﻤﺎد)

 

عوامل موثر در تعلیم و تربیت (به ویژه شادی):

ـ خانواده

ـ توارث

ـ آرامش

ـ مدرسه

 

راهکار های مناسب ایجاد نشاط:

ـ راه های کلی عبارتند از : شکوفایی خلاقیت در کلاس،شاداب سازی درونی ومعنوی مدارس،شاداب سازی محیط مدارس، شاداب سازی ظاهری در مدارس.

 

ـ راه های جزیی تر:

 - ﺗﺒﺎدل ﺗﺠﺮﺑﺎت ﻣﻮﻓﻖ ﻣﺪﺮان در راﺑﻄﻪ ﺑﺎ ﺷﺎدﺳﺎزی ﻣﺪارس

- ﺗﻐﺮ در وﺿﻌﺖ ﻓﺰ ﻣﺪارس و ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻧﺎزﻫﺎی داﻧﺶ آﻣﻮزان و ﺗﻨﻮع ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻫﺎ

- ﺗﻮﺟﻪ ﺟﺪی ﺑﻪ اﻣﻮر ﻣﻌﺸﺘ و رﻓﺎﻫ ﻣﻌﻠﻤﺎن ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﺣﻀﻮر ﺷﺎداب ﺗﺮ آن ﻫﺎ در ﻣﺪارس

- ﺑﻬﺎ دادن ﺑﻪ داﻧﺶ آﻣﻮزان ﺷﺎداب و ﺮ ﺗﺤﺮک و ﻨﺠﺎو و ﺮﺳﺸﺮ

- اﺠﺎد ﻓﻀﺎی ﺳﺒﺰ و اﺳﺘﻔﺎده از رﻧ ﻫﺎی ﺷﺎد و ﺟﺬاب در ﻣﺤﻂ ﻣﺪرﺳﻪ

- ﺷﻨﺎﺳﺎ اﻓﺮاد ﺧﻼق و ﺗﺸﻮﻖ آﻧﺎن در زﻣﻨﻪ ﺗﻐﺮ و اﺻﻼح ﻣﺪارس

- اﺠﺎد اﻧﺰه و ﺗﺮﻏﺐ ﻣﺪﺮان ﺟﻬﺖ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ در راﺑﻄﻪ ﺑﺎ ﺷﺎدی و ﺟﺎﺎه آن در ﺗﻌﻠﻢ و ﺗﺮﺑﺖ

-  ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ زﺒﺎ ﺳﺎزی ﻣﺪارس

- ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ وﺿﻌﺖ ﺑﻬﺪاﺷﺖ ﻣﺤﻂ ﻣﺪرﺳﻪ

-  اﺠﺎد ﻓﻀﺎی ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑﺮای ﺗﻔﺮﺤﺎت ﺳﺎﻟﻢ داﻧﺶ آﻣﻮزان

- ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻧﺎزﻫﺎی ﻋﺎﻃﻔ روﺣ رواﻧ داﻧﺶ آﻣﻮزان

-  ﻣﺸﺎرﺖ داﻧﺶ آﻣﻮزان در اداره ﻣﺪرﺳﻪ

چگونه مدرسه ی شادی داشته باشیم؟

ﺑﻪ ,ﻣ ,ﻪ ,ﻫﺎی ,  ,ﺑﺎ ,داﻧﺶ آﻣﻮزان ,اﺳﺖ ﻪ ,ﺷﺎدی و ,و ﺑﻪ ,ﻣ ﻨﺪ ,رواﻧ اﺳﺘﻔﺎده ﻧﻤﻮد،

مشخصات

تبلیغات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

قصر خیال شهید گمنام مژگان نوشت راهنمای مذهبی همه چیز در مورد سایت های پیش بینی از الان تا ابد با عشق دریافت کد فراگیر اتباع خارجی فوری و کم هزینه 02188214821 پر از فنون درمان بیماری ها بهترین خریدار ضایعات کاغذ باطله | کتاب | مجله | روزنامه خرید سوله